Çağrı Merkezi Yapısı ve Yönetimi
Çağrı merkezleri, müşterilerin
şikayet ve önerilerini iletmek için ilk olarak ABD’de 1960’lı yıllarda ortaya
çıkmıştır. Geçen süre zarfında ise büyük oranda ilerlemeye devam eden çağrı
merkezlerinin dünyadaki pazar payları istatistiklere göre 374 milyar dolardır.
Tüm dünya firmalarının %92’si, tüketicilerinin istek ve şikayetlerini çağrı
merkezleri aracılığı ile yönetip işletmelerine yön vermektedir.
Türkiye çağrı merkezlerinin büyüme
oranında dünyada 16. sıradadır. Pazar büyüklüğü yaklaşık 1.8 milyar dolardır ve
toplamda büyük ve orta ölçekli olarak 1200 çağrı merkezi vardır. Çalışanların
%44’ü ise üniversite mezunudur. Yaş ortalaması 24-26 arasındadır ve
çalışanların %60’ı kadındır.
Çağrı merkezinin ister inbound
(müşteriden gelen), sipariş, teknik destek, müşteri hizmetleri, şikayet; ister
outbound (çağrı merkezinden giden), tele pazarlama, kampanya tanıtımı, ürün
hizmetleri ve borç hatırlatma gibi hizmetler veren bir kurum olsun ortak
yapıları kısaca şunlardır:
Fiziksel olarak; istihdamın
sağlanması ilk olarak ele alınırsa, uygun sit oturumları, VOIP gateaway ve
kulaklıkta kaliteye yönelmek gerekir. CRM ve güvenlik veri tabanı sistemleri
çağrı merkezleri için olması zorunlu sistemlerdir. VOIP-kulaklıklardaki
kalitesizlik, ses geliş-gidiş zorluk çektirir. Bu da müşteri tarafından
rahatsızlık vericidir. Sağlanan istihdamın geniş, ferah olması agent
çalışanları için önemlidir. Agentların rahat ve ferah bir ortamda çalışması
performanslarındaki düşüşleri azaltır.
Genel olarak; çağrı merkezi
sektöründeki çalışanların uyum içerisinde çalışması, iyi dinlemesi, iyi
anlaması ve içten davranması şarttır. Aradığı veya arayan müşteriye karşı çözüm
odaklı olmaya çalışılmalıdır. Agent eğitimlerinde İK çalışanlarına ve takım
liderlerine büyük sorumluluk düşmektedir. Diksiyon, stres kontrol, script
okuma, davranış biçimleri, satış teknikleri vb. eğitimler kesinlikle
verilmelidir.
Yapılan işlem hizmet değil, bir
ürün ise agent ürün konusunda çok iyi bilgilendirilmeli ve örnek müşteri
konuşmaları dinlendirilmelidir.
Özen gösterilmeyen hiçbir işletmede
müşteri memnuniyeti sağlanamaz.
Günümüzde Türkiye’de çağrı
merkezlerindeki en büyük 5 eksiklik ise;
1- Çağrı merkezi sektörüne olan
güven eksikliği,
Telesatış yapan çağrı
merkezilerinin illegal satışlar ve çekimler yapması durumunda halkın %75’i
çağrı merkezi tarafından aranılan numaralara karşılık vermemekte ya da
dinlememektedir.
2- Yüksek Maliyetler (Alt yapı
& Telekom)
Satış odaklı çağrı merkezlerinde
çekim ekranlarının, CRM altyapılarının güvenli olması ayrıca telekom taraflarının
uygun maliyetli olması gerekmektedir. Bu imkanların kısıtlı olması sebebiyle
bazı işletmeciler, aracı firma veya güvenirliği üst düzeyde olmayan altyapı
sistemleri kullanmaktadır.
3- Bazı sektörlerde hukuki
engellerin olması ( telefon, sağlık, turizm ve finans gibi)
Özellikle sağlık sektöründe check
up paket satışlarında devletin getirmiş olduğu bazı yasaklamalarda hastenelerin
çağrı merkezleri veya bu hzimetleri sunan özel hizmet çağrı merkezleri
kısıtlamalar içerisinde işletmeyi sürdürmektedirler.
4- Fiyat Rekabeti
Özellikle outbound çağrı merkezleri
ürün satışı işletmesi içerisinde yanlış maliyetler hesaplayarak sektörün
küçülmesine, düşük karlarla sebep vermesi ve kaliteyi ikinci plana atmaları
sorun teşkil eder.
5- Nitelikli Eleman Sıkıntısı
Özellikle yeni üniversite mezun
gençlerin ilk iş adımı olarak çağrı merkezlerine yönelmesi ve bu sektörü meslek
olarak görmeyip geçici para kazanma basamağı olarak algılamaları, çağrı
merkezlerinde eleman sirkülasyonuna neden olmaktadır.
Eğitimlerin yetersizliği veya
yetişen elemanın ani ayrılışı çağrı merkezlerinde sıkıntı yaratmaktadır.
Yukarıda bahsedilen olumsuzlukların hepsi müşteri tarafını etkilemekte ve
memnuniyeti düşürmektedir. Çağrı merkezleri müşteri tarafında çok önemli bir
yol haritasıdır. İşverenin müşteri temsilcilerine vermiş olduğu eğitimler,
ortamlar, motivasyon çalışmaları, hakları agent tarafını mutlu ve huzurlu
hissettirir. Müşterinin memnun olması agentın çok iyi karşılamasına, ses tonunu
ayarlamasına, ürün üzerine alternatifler sunarak müşteriyi rahatlatmasına
bağlıdır.
Bu yazı sosyalsosyal.com sitesindeki Çağrı Merkezi Yapısı ve Yönetimi adlı makaleden alınmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.