Çağrı merkezi sektöründe bu yazının yazıldığı
sırada yaklaşık 55.000 kişi çalışıyor. Bu çalışanların yaklaşık %60’ı
İstanbul’da. Çağrı merkezlerinin Anadolu’ya akın etmesi ve bulunduğu illerde
istihdama yarattığı katkıyı hepimiz memnuniyetle izliyoruz. Kimi araştırmalara
göre çalışan sayısı 2014 sonu gibi 85-90 bin seviyesine yükselecektir. Bu
muazzam bir büyümedir, 30.000 yeni istihdam yaratılacaktır.
Bu denli hızlı büyüyen sektörün; nitelikli,
kendisini iyi yetiştirmiş orta kademe yöneticilere her zaman ihtiyacı var.
Çağrı merkezlerinde yönetici olanların insan ilişkilerinde ve liderlikte iyi
olmaları gerektiği gibi, mutlaka sayısal verilere, çağrı merkezi dinamiklerine
ve rakamlarına hakim olması da beklenir. Yani çağrı merkezi yönetmek hem sanat,
hem bilimdir.
Çağrı merkezi Müşteri Temsilcilerinin, çağrı
merkezlerinde gidebilecekleri birçok yön var. Operasyon boyutunda
ilerleyebilecekleri gibi (Takım Lideri, Birim Yöneticisi vb), destek birimlere
de (çağrı değerlendirme, raporlama, planlama vb) bölümlerine de geçiş
yapabilirler. Zaman içinde tanıdığım birçok Müşteri Temsilcisi (biraz da
kerhen) Takım Liderliği yoluna doğru gidiyor. Halbuki, çağrı merkezleri çok
daha geniş yelpazede fırsatlar sunmaktadır.
Bu fırsatları yakalamak isteyen ve çağrı
merkezinde kariyer hedefleyenlerin yapması gerekenleri ben 5 ana başlıkta
topladım:
1.
İlgili,
istekli ve hevesli olmak: Günde 100 çağrıya bakan ve bunu belli bir süredir
yapan her Temsilcide bir miktar “geri gidiş” yani motivasyon eksikliği,
isteksizlik baş göstermeye başlar. Ancak verildiği zaman ilave iş yapmaya
istekli olan, işinin zorluklarını işin doğal bir parçası olarak görüp bunların
kendisine ve çevresine zarar vermemesini sağlayan (yani devamlı söylenmeyen),
araştırma yapan (back office’de ne olup bitiyor, kalite birimi dinlenecek
çağrıları nasıl seçiyor, raporlama birimi nasıl çalışıyor vb) kişiler hep ön
planda olacaktır. Yüzünüzdeki o istekliliği yöneticileriniz hep görecektir.
2.
Pozitif
ve destekleyici olmak: Pek azımızın layıkıyla başardığı ama samimi yapıldığında
çok etkili bir silahımız var: Gülmek. Çevrenizdekilere bakın. En çok kimi
seviyor, kimle birlikte olmak istiyorsunuz? Kimler çoğu insan tarafından
seviliyor, birlikte zaman geçiriliyor? Evet, bildiniz; pozitif olanlar ve diğer
arkadaşlarını destekleyenler, performanslarını bir üst tarafa taşımak için
yardımda bulunanlar. (kıssadan hisse: çevrenizdeki olumsuz insanları
hayatınızdan çıkarın, çok rahat edeceksiniz)
3.
Dürüst
olmak ve kendisine ve karşısındakine adil olmak: Doğal liderlerde gelişmiş
özelliklerden birisi adalet duygusudur. Başta kendimize adil olmalıyız ve çağrı
merkezinde kariyer hedefleyenler kendilerine adil yani yapılabilir hedefler
koymalıdır. (2 sene sonra şu rolde olmalıyım, daha sonra da şu rolü
hedefliyorum gibi) Birçok kişiye sorduğumda net bir hedefi olmadığını
görüyorum. Montaigne’nin bir sözüdür: “Hedefi olmayan gemiye hiç bir rüzgar
yardım edemez.” Geleceği planlamak çalışırken işimizin bir parçası olmalıdır.
4.
Çok
çalışmak ve kendisini geliştirmek: Özellikle Y kuşağında işlerin “hızlı” olması
yönünde bir beklenti var. Bundan doğal da bir şey olamaz, bilgi çağında bir
sürü şey hızlı olmak zorunda. Ancak bir konuda uzmanlaşmak ve o konuda en iyi
olmak için sürekli çalışmak gerekir, kolayca adımları atlamak pek mümkün değil
maalesef (veya çoğumuz için değil). Malcolm Gladwell’in Outliers (Çizginin
Dışındakiler) kitabında belirttiği gibi bir işte “en iyi (master)” olmak için
10.000 saat kuralı vardır; ancak onbin saat çalıştıktan sonra en iyi olabilirsiniz
(Bill Gates, Beatles örnekleri). Çağrı merkezinde çalışırken bir yandan da
kendinizi geliştirin. Okuyup mutlaka araştırın (artık Türkçe kaynaklar da var).
Biliyor musunuz; dünyadaki tüm satış kitaplarının %90’ı satış işinde olanların
sadece %10’u tarafından satın alınıyor. Her gün 1⁄2 saat okursanız, 6 ay içinde
tüm en iyi satış kitaplarını okumuş olabilirsiniz. 3 ay içindeen yüksek pirim
de siz alırsınız. Kesin!
5.
Biraz
da şans! Doğru zamanda doğru yerde olmak: Başarılı kariyer yapmış hemen herkes
çok çalıştığını, ilişkileri geliştirmeye enerji harcadığını, yaptıkları işte en
iyi olmaya çalıştıklarını söyleyecektir. Bunlarda hiçbir yanlışlık yok. Bu
kişilerin hayatlarına bakarsanız, kariyerleri aslında şanslı tesadüflerle de
doludur. Şans aslında hepimizin karşısına birden çok kez gülüyor. Bazılarımız
doğru zamanda doğru yerde olarak şans faktörünü (şanslı olma oranını)
arttırabiliyor ve bunu hayatlarında iyi kullanıyor. Şans Faktörü(The Luck
Factor) adlı kitabın yazarı Dr. Richard Wiseman; şanslı insanları diğerlerinden
ayıran 4 madde olduğunu söyler: Bunlar; seçenekleri çoğaltmak (daha fazla
insanla arkadaş olmak, daha fazla çekilişe katılmak gibi), pozitif ve rahat
olmak (şanslı insanlar rahattır, çevrelerinde olup bitenden haberdardır), yeni
fırsatlara / deneyimlere açık olmak ve önsezilerini dinlemek.
Çağrı merkezleri kariyer olanakları adına çok
çeşitli seçenekler sunmaktadır. Bu kadar fazla çeşitlilik ve bölümde
(operasyon, destek, analiz, raporlama, planlama, müşteri ilişkileri, insan kaynakları,
eğitim…) kendisine hedef koyan, kendisine yatırım yaparak çok çalışanlar her
zaman ön planda olacaktır.
Kaynak: Bu yazı alphoken.com sitesindeki Çağrı Merkezinde Kariyer Yolları adlı makaleden alınmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.